کینه شدید و اختلاف ارمنستان با آذربایجان بر سر چه موضوعی است؟

اختلاف ارمنستان با آذربایجان امروز بین کمتر کشور و ملیتی وجود دارد. اما دلیل کینه بین دو ملت آذربایجان و ارمنستان چیست و چرا در صورت سفر به یکی از این دو کشور، از سفر به دیگری (برای مدتی) منع خواهید شد؟

بین برخی کشورها و ملت‌ها، به دلایل مختلف همچون بروز درگیری‌هایی در طول تاریخ، دشمنی‌هایی وجود دارد، اما کمتر موردی به شدت اختلاف ارمنستان با آذربایجان می‌رسد. این اتفاق سبب شده افرادی که به ارمنستان سفر کرده‌اند، تا ۶ ماه از گذشت این اتفاق، قادر به سفر به تور باکو آذربایجان نباشند! این موضوع نشان می‌دهد دشمنی آذربایجان و ارمنستان بسیار شدیدتر و وخیم‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید! اما ریشه این اختلاف چیست و از چه بازه زمانی و بر سر چه علتی، این دشمن بروز کرد؟

ریشه اختلاف ارمنستان با آذربایجان

نزدیک  به ۳۰ سال پیش، رفته رفته زمینه اختلاف ارمنستان با آذربایجان فراهم شد. این دو کشور بر سر مالکیت منطقه قره‌ باغ کوهستانی با یکدیگر به نزاع پرداختند. هر دو، منطقه یاد شده را بخشی از کشور خود می‌دانست. از آن جایی که هیچ یک از دو طرف حاضر به کوتاه آمدن نبود، با گذر زمان رفته رفته بیشتر بر طبل جنگ کوبیده می‌شد، تا این که در نهایت، در سال ۱۹۹۱، یک درگیری نظامی بین دو کشور صورت گرفت. ارمنستان طی این جنگ بی‌رحمانه عمل کرد و در کنار قتل و عام مردم بی‌گناه و اشغال منطقه قره‌ باغ، هفت شهرستان همسایه این منطقه را نیز به چنگ آورد.

اختلاف ارمنستان با آذربایجاناختلاف ارمنستان با آذربایجان از همینجا شروع شد، اما یک نسل کشی از آذربایجانی‌ها سبب شد اختلاف آذربایجان و ارمنستان تبدیل به کینه‌ای فراموش نشدنی شود! در سال ۱۹۹۲ و در جریان جنگ بین دو کشور،‌ارتش ارمنستان در همکاری با یگان ۳۶۶ ارتش روسیه چند صد نفر از مردم بی‌گناه و غیر نظامی را قتل عام کرد. بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، این نسل کشی جان نزدیک به ۶۰۰ نفر شامل ۶۰ کودک را گرفت. شدت حادثه به حدی بود که با توجه به احتمال بالای ناپدید شدن بسیاری از اجساد، تعداد اصلی کشته شدگان حادثه حضور هزار نفر تخمین زده می‌شود.

تور استانبول

اختلاف ارمنستان با آذربایجاندرگیری‌ و اختلاف ارمنستان با آذربایجان همینطور ادامه پیدا کرد، تا وقتی که در سال ۱۹۹۴، بین دو کشور آتش بس اعلام شد. تاکنون کشورهای بزرگی همچون فرانسه، آمریکا و روسیه برای بهبود روابط شدیدا تیره و تار دو کشور تلاش‌های زیادی کرده‌اند،‌ اما هیچ کدام یک از آن‌ها ثمره‌ای نداشته است. جالب است بدانید همه قطعنامه‌های سازمان ملل به نفع کشور آذربایجان بوده و ارتش ارمنستان طبق آن‌ها باید مناطق اشغال شده همچون قره باغ را تخلیه کند، اما این کشور نسبت به ابلاغیه‌های سازمان ملل بی‌تفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *