تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳ کجا برویم؟ | معرفی شهرهای ایران برای سفر

در این مطلب به معرفی برخی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در نوروز ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت. هر کدام از این شهرها یک مقصد مناسب در عید نوروز هستند.

عید نوروز که در ایران به عنوان آغاز سال جدید مطابق با تقویم شمسی، جشن گرفته می‌ شود، همراه با تغییر فصل از زمستان به بهار، شادی و آرامش را به همراه دارد. در هنگام نزدیک شدن به عید نوروز، بسیاری از افراد به دنبال مقصدهای جدیدی برای سفر هستند. سفر در این روزهای پر از شادی و انرژی، می‌ تواند یک تجربه بی‌ نظیر و خاطره‌ انگیز باشد. ایران، سرزمینی پهناور با تنوع اقلیمی و فرهنگی بی‌ نظیر، همواره مقصدی جذاب برای گردشگران در ایام مختلف سال، به خصوص عید نوروز می باشد. انتخاب مقصد مناسب برای سفر در نوروز، با توجه به تعدد شهرها و جاذبه‌ های گردشگری ایران، می‌ تواند دشوار باشد. در این مطلب از بیسان گشت، به معرفی برخی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در عید نوروز ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت. این شهرها تنها نمونه‌ ای از مقاصد جذاب در عید نوروز هستند و بسیاری از دیگر شهرها نیز در ایران وجود دارند که قطعا ارزش بازدید را دارند.

 

تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳ کجا برویم؟

شیراز، شهر بهارنارنج و شاعران

شیراز، شهر شاعران و گل‌ ها، نگینی در قلب ایران است که در بهار ۱۴۰۳، با عطر بهارنارنج و شکوفه‌ های بادام، شما را به سفری خاطره‌ انگیز دعوت می‌ کند. باغ ارم قدم بزنید؛ در میان عطر بهارنارنج و صدای نغمه بلبلان، گویی در بهشت گام می‌ نهید. باغ دلگشا با درختان سر به فلک کشیده و عمارتی باشکوه، مکانی ایده‌ آل برای استراحت و لذت بردن از طبیعت است. به حافظیه بروید و در کنار مزار حافظ، فال حافظ بگیرید و از غزلیات ناب او لذت ببرید.

در سعدیه، در کنار آرامگاه سعدی، شاعر بزرگ ایرانی، غرق در آرامش و معنویت شوید. در تخت جمشید، عظمت تاریخ ایران را به نظاره بنشینید. ستون‌ های بلند و سرستون‌ های باشکوه این بنای تاریخی، شما را به سفری در تاریخ ایران باستان می‌ برد. در بازار وکیل، در تاریخ قدم بزنید و از صنایع دستی و سوغات‌ های بی‌ نظیر شیراز لذت ببرید. عطر ادویه‌ جات و صدای چکش مسگران، حسی نوستالژیک را در شما زنده می‌ کند. عید نوروز در شیراز، فرصتی برای تجربه آداب و رسوم سنتی ایرانی است.

جاذبه‌ های گردشگری شیراز: باغ ارم، باغ دلگشا، باغ نارنجستان قوام، حافظیه، سعدیه، تخت جمشید، بازار وکیل، دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی و…

 

اصفهان، نگین تابناک ایران زمین

اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه‌ ای و زاینده‌ رود خروشان، نگین تابناک ایران زمین و مقصدی بی‌ نظیر برای سفر در عید نوروز ۱۴۰۳ است. در این شهر تاریخی، شکوه معماری ایرانی در کنار طراوت طبیعت بهاری، سفری خاطره‌ انگیز را برای شما رقم خواهد زد. در میدان نقش جهان قدم بگذارید و عظمت تاریخ را به نظاره بنشینید. گنبدهای مسجد شیخ لطف‌ الله و مسجد امام، در کنار کاخ باشکوه عالی‌ قاپو، تصویری بی‌ بدیل از هنر و معماری ایرانی را به نمایش می‌ گذارند. در بازار بزرگ اصفهان قدم بزنید و از عطر و بوی ادویه‌ جات، صنایع دستی ناب و سوغات اصفهان لذت ببرید.

از پل‌ های تاریخی اصفهان عبور کنید و زاینده‌ رود خروشان را نظاره کنید. پل خواجو با معماری خیره‌ کننده‌ اش، مکانی ایده‌ آل برای ثبت عکس‌ های یادگاری است. با بازدید از سی‌ و سه پل، به تاریخ سفر کنید و عظمت این پل تاریخی را به چشم ببینید. باغ‌ های سرسبز اصفهان، روح‌ تان را جلا می‌ دهد. اصفهان، شهر خاطره‌ هاست. در این شهر، هر قدم شما به کشف گنجینه‌ ای جدید از تاریخ، فرهنگ و طبیعت ایران منتهی خواهد شد. سفر به اصفهان در بهار ۱۴۰۳، سفری به یاد ماندنی و خاطره‌ انگیز برای شما و خانواده‌ تان خواهد بود.

جاذبه‌ های گردشگری اصفهان: میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف‌ الله، مسجد امام، کاخ عالی‌ قاپو، بازار بزرگ اصفهان، پل خواجو، سی‌ وسه پل، باغ فین کاشان، باغ چهلستون و…

 

کیش، نگین خلیج فارس

جزیره کیش، نگین خلیج فارس، با سواحل نیلگون و آسمان آبی، مقصدی ایده‌ آل برای سفر در عید نوروز ۱۴۰۳ است. در این جزیره زیبا، می‌ توانید از تفریحات هیجان‌ انگیز، مراکز خرید لوکس و رستوران‌ های متنوع لذت ببرید. در ساحل مرجان قدم بزنید و زیبایی خلیج فارس را تماشا کنید. غروب آفتاب در ساحل کیش، تصویری بی‌ نظیر و خاطره‌ انگیز را برای شما ثبت خواهد کرد. در پارک دلفین‌ ها، با دلفین‌ های بازیگوش و دوست‌ داشتنی و نمایش‌ های جذاب آن‌ ها سرگرم شوید. در کشتی‌ های تفریحی کیش، گشتی در خلیج فارس بزنید و از زیبایی‌ های جزیره‌ های اطراف دیدن کنید.

در مراکز خرید لوکس کیش، از برندهای معتبر جهانی و ایرانی خرید کنید و در رستوران‌ های متنوع آن، از طعم غذاهای لذیذ ایرانی و بین‌ المللی لذت ببرید. عید نوروز در کیش، فرصتی برای تجربه تفریحات هیجان‌ انگیز است. غواصی، جت اسکی، پاراسل و شاتل سواری، از جمله تفریحاتی هستند که می‌ توانید در این جزیره امتحان کنید. کیش، جزیره‌ ای برای تمام سلیقه‌ هاست و در آن هر کس می‌ تواند تفریح مورد علاقه خود را پیدا کند و از سفر خود لذت ببرد.

جاذبه‌ های گردشگری کیش: ساحل مرجان، پارک دلفین‌ ها، دره پرتغالی‌ ها، پایاب کیش، درخت سبز کیش، باغ پرندگان کیش، کشتی‌ های تفریحی، مراکز خرید لوکس، رستوران‌ های متنوع و…

 

چابهار، عروس سواحل ایران

چابهار، عروس سواحل ایران، با دریای عمان و اقیانوس هند، در نوروز ۱۴۰۳، شما را به سفری به سرزمین عجایب دعوت می‌ کند. در این شهر بندری، می‌ توانید از طبیعت بکر و منحصر به فرد، فرهنگ و آداب و رسوم خاص و مردمی خونگرم و مهمان‌ نواز لذت ببرید. در ساحل صخره‌ ای بریس قدم بزنید و عظمت امواج خروشان را به نظاره بنشینید. طلوع آفتاب در ساحل چابهار، تصویری بی‌ نظیر و خاطره‌ انگیز را برای شما ثبت خواهد کرد.

در تالاب صورتی لیپار، از زیبایی رنگ‌ های طبیعت لذت ببرید. این تالاب به دلیل وجود نوعی جلبک، به رنگ صورتی درآمده و منظره‌ ای شگفت‌ انگیز را خلق کرده است. به بازار سنتی چابهار بروید و از صنایع دستی و سوغات‌ های منحصر به فرد این شهر دیدن و در رستوران‌ های ساحلی چابهار، طعم غذاهای دریایی لذیذ را امتحان کنید. عید نوروز در چابهار، فرصتی برای تجربه آداب و رسوم سنتی ایرانی و بلوچی است.

جاذبه‌ های گردشگری چابهار: ساحل صخره‌ ای بریس، تالاب صورتی لیپار، بازار سنتی چابهار، رستوران‌ های ساحلی، کوه‌ های مریخی، گلفشان‌ ها، جنگل‌ های حرا، قبرستان جن‌ ها، منطقه آزاد چابهار و…

 

مشهد، شهر گنبد طلا و نگین خراسان

مشهد، شهر گنبد طلا و نگین خراسان، در بهار ۱۴۰۳، شما را به سفری معنوی و خاطره‌ انگیز دعوت می‌ کند. در این شهر مقدس، می‌ توانید از بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و دیگر اماکن مذهبی، جاذبه‌ های تاریخی و فرهنگی و طبیعت سرسبز خراسان لذت ببرید. در حرم امام رضا (ع) غرق در معنویت و آرامش شوید. گنبد طلا و صحن‌ های باشکوه حرم، فضایی روحانی و معنوی را برای شما خلق خواهد کرد. به بازار رضا بروید و از صنایع دستی و سوغات‌ های منحصر به فرد مشهد دیدن کنید. در این بازار، می‌ توانید از عطر زعفران و ادویه جات لذت ببرید. در رستوران‌ های سنتی مشهد، طعم غذاهای لذیذ خراسانی را امتحان کنید. مشهد، شهر امام رضا (ع)، در عید نوروز ۱۴۰۳، منتظر شماست تا سفری خاطره‌ انگیز و معنوی را در این شهر مقدس تجربه کنید.

جاذبه‌ های گردشگری مشهد: حرم امام رضا (ع)، بازار رضا، آرامگاه فردوسی، آرامگاه نادر شاه افشار، موزه آستان قدس رضوی، پارک کوهسنگی طرقبه و شاندیز، مسجد گوهرشاد، گنبد هارونیه، آرامگاه شیخ طوسی، باغ ملی مشهد، سد گلستان و…

 

یزد، شهر بادگیرها و کویر

یزد، شهر بادگیرها و کویر، با معماری منحصر به فرد و تاریخ غنی، در بهار ۱۴۰۳، شما را به سفری به قلب ایران دعوت می‌ کند. در این شهر کویری، می‌ توانید از زیبایی‌ های معماری سنتی ایرانی، جاذبه‌ های تاریخی و فرهنگی و طبیعت بکر کویر لذت ببرید. در میدان امیر چخماق قدم بزنید و عظمت بادگیرها و گنبدهای بلند را به نظاره بنشینید. این میدان، یکی از زیباترین میدان‌ های ایران است که در شب با نورپردازی‌ های زیبا، منظره‌ ای چشم‌ نواز را خلق می‌ کند.

 

به مسجد جامع یزد بروید و از معماری باشکوه و کاشی‌ کاری‌ های بی‌ نظیر آن دیدن کنید. این مسجد، یکی از قدیمی‌ ترین مساجد ایران است که در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. در بازار سنتی یزد، صنایع دستی و سوغات‌ های منحصر به فرد را تماشا کنید و در رستوران‌ های سنتی آن، از طعم غذاهای لذیذ یزدی لذت ببرید. یزد، شهر کویری و تاریخی، در عید ۱۴۰۳، منتظر شماست تا سفری فراموش نشدنی و جذاب را به شما هدیه دهد.

جاذبه‌ های گردشگری یزد: میدان امیر چخماق، مسجد جامع یزد، بازار سنتی یزد، باغ دولت‌ آباد، برج خاموشان، کویر ابوزیدآباد، موزه آب یزد، خانه‌ های تاریخی یزد، قنات‌ های یزد، روستای فهرج و…

 

ماسوله، نگین سبز شمال ایران

ماسوله، نگین سبز شمال ایران، با معماری پلکانی و طبیعت بکر، در بهار ۱۴۰۳، شما را به سفری به سرزمین رویاها دعوت می‌ کند. در این روستای تاریخی، می‌ توانید از قدم زدن در کوچه‌ های باریک و سنگفرش، خانه‌ های چوبی با سقف‌ های شیروانی، و طبیعت سرسبز شمال لذت ببرید. در کوچه‌ های ماسوله قدم بزنید و از معماری منحصر به فرد این روستای تاریخی دیدن کنید. عبور از پل‌ های چوبی و گذر از کنار خانه‌ های باصفای ماسوله، حس قدم زدن در تاریخ را به شما القا می‌ کند.

به آبشار ماسوله بروید و از صدای دلنشین آب و منظره‌ سرسبز اطراف آن لذت ببرید. این آبشار در انتهای دره ماسوله واقع شده و مکانی ایده‌ آل برای استراحت و رهایی از مشکلات زندگی است. در بازار سنتی ماسوله، صنایع دستی و سوغات‌ های منحصر به فرد این روستا را ببینید. در این بازار، می‌ توانید از عطر و بوی نان محلی و صدای آهنگران لذت ببرید ودر رستوران‌ های سنتی غذاهای لذیذ شمالی را تست کنید. با سفر به ماسوله در عید نوروز ۱۴۰۳، می‌ توانید سفری دل‌ انگیز و به یاد ماندنی داشته باشید.

جاذبه‌ های گردشگری ماسوله: معماری پلکانی، آبشار ماسوله، بازار سنتی، موزه مردم شناسی، قلعه رودخان، ییلاق ماسال، پارک جنگلی ماسوله، رودخانه خاله‌ سرا، ییلاق اولسبلنگاه  و…

 

رامسر، عروس مازندران

رامسر، عروس مازندران، با طبیعت سرسبز و خزری، در نوروز ۱۴۰۳، شما را به سفری بهشت‌ گونه دعوت می‌ کند. در این شهر ساحلی، می‌ توانید از جنگل‌ های انبوه، آبشارهای خروشان، ساحل نیلگون خزر و جاذبه‌ های تاریخی و فرهنگی لذت ببرید. به پیاده روی در جنگل دالخانی بپردازید و هوای پاک و خنک جنگل را تنفس کنید. این جنگل با درختان سر به فلک کشیده و صدای نغمه پرندگان، مکانی ایده‌ آل برای آرامش روح و روان است. به آبشار رامسر بروید و از زیبایی و عظمت این آبشار خروشان لذت ببرید. این آبشار در دل جنگل واقع شده و منظره‌ ای بی‌ نظیر را خلق کرده است.

در ساحل رامسر قدم بزنید و صدای موج‌ های خزر و منظره‌ چشم‌ نواز دریا را احساس کنید. ساحل رامسر با امکانات تفریحی متنوع، مکانی ایده‌ آل برای گذراندن یک تعطیلات شاد و خاطره‌ انگیز است. به کاخ رامسر بروید و از معماری باشکوه و تاریخ این کاخ دیدن کنید. این کاخ در دوران پهلوی ساخته شده و در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. رامسر، مقصدی برای تمامی سلیقه‌ هاست. در این شهر، همه می توانند از تفریح و گشت و گذار لذت ببرند.

جاذبه‌ های گردشگری رامسر: جنگل دالخانی، آبشار رامسر، ساحل رامسر، کاخ رامسر، جواهرده، تلکابین رامسر، بوستان جنگلی صفارود، منطقه ییلاقی جواهرده، تله‌کابین رامسر و…

 

تبریز، شهر اولین‌ ها

تبریز، شهر اولین‌ ها، با قدمت تاریخی و فرهنگی غنی، در عید نوروز ۱۴۰۳، شما را به سفری به اعماق تاریخ و فرهنگ ایران می برد. در این شهر پر رمز و راز، می‌ توانید از بازار بزرگ تبریز، مسجد کبود، مقبره الشعرا و دیگر جاذبه‌ های تاریخی و فرهنگی لذت ببرید. در بازار بزرگ تبریز قدم بزنید و از عظمت و تنوع این بازار تاریخی شگفت‌ زده شوید. این بازار با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال، بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان است و در آن می‌ توانید انواع کالاها، صنایع دستی و سوغات تبریز را پیدا کنید.

به مسجد کبود بروید و از معماری بی‌ نظیر و کاشی‌ کاری‌ های این مسجد تاریخی لذت ببرید. این مسجد که در دوران ایلخانیان ساخته شده است، یکی از زیباترین مساجد ایران می باشد. در مقبره الشعرا قدم بزنید و به مزار شاعران بزرگ ایرانی مانند شهریار و خاقانی سر بزنید. این مقبره، آرامگاه بسیاری از شاعران و بزرگان ایران است. عید نوروز در تبریز، فرصتی برای تجربه آداب و رسوم سنتی ایرانی می باشد. در کنار سفره‌ های هفت‌ سین رنگارنگ، به نوای موسیقی سنتی آذری گوش دهید و طعم غذاهای لذیذ آذری، مانند کباب کوبیده و قیمه نثار را بچشید.

جاذبه های گردشگری تبریز: بازار بزرگ تبریز، مسجد کبود، مقبره الشعرا، ارگ علیشاه، پل خواجو، موزه آذربایجان، ائل گلی، روستای کندوان، جنگل ارسباران و…

 

کرمان، شهر گنبدهای فیروزه‌ ای

کرمان، شهر گنبدهای فیروزه‌ ای، با تاریخ و فرهنگ غنی، در بهار ۱۴۰۳، شما را به سفری به قلب ایران دعوت می‌ کند. در این شهر کویری، می‌ توانید از جاذبه‌ های تاریخی و فرهنگی مانند میدان گنجعلی خان، مسجد جامع کرمان، بازار سنتی کرمان و باغ شاهزاده ماهان لذت ببرید. با بازدید از میدان گنجعلی خان، از عظمت و زیبایی این میدان تاریخی شگفت‌ زده خواهید شد. این میدان که در دوران صفویان ساخته شده است، یکی از زیبا ترین میدان‌ های ایران می باشد. به مسجد جامع کرمان بروید و معماری بی‌ نظیر و کاشی‌ کاری‌ های این مسجد تاریخی را تماشا کنید. این مسجد در دوران سلجوقیان ساخته شده و یکی از قدیمی‌ ترین مساجد ایران است.

در بازار سنتی متنوع و پررنگ و بوی کرمان گشت و گذار کنید. در این بازار می‌ توانید انواع صنایع دستی و سوغات کرمان را پیدا کنید. به باغ شاهزاده ماهان بروید و از زیبایی و سرسبزی این باغ ایرانی لذت ببرید. این باغ که در دوران قاجار ساخته شده است، یکی از زیباترین و باصفاترین باغ‌ های ایرانی می باشد. کرمان، شهر تاریخی و کویری، در عیدنوروز ۱۴۰۳، منتظر شماست تا سفری خاطره‌ انگیز و جذاب را برای شما به ارمغان بیاورد.

جاذبه‌ های گردشگری کرمان: میدان گنجعلی خان، مسجد جامع کرمان، بازار سنتی کرمان، باغ شاهزاده ماهان، ارگ بم راین، جنگل پده، روستای سیرچ، گنبد جبلیه و…

 

نکاتی برای انتخاب بهترین شهر برای سفر در نوروز ۱۴۰۳:

  • بودجه: هزینه سفر به هر شهر می‌ تواند متفاوت باشد. قبل از انتخاب مقصد، بودجه خود را در نظر بگیرید.
  • سلیقه: به سلیقه و علایق خود توجه کنید. اگر به دنبال سفری تاریخی هستید، اصفهان یا یزد را انتخاب کنید و اگر به دنبال طبیعت گردی هستید، شمال ایران یا چابهار انتخاب مناسبی برای شماست.
  • آب‌ وهوا: در فروردین ماه، آب‌ وهوای اکثر شهرهای ایران معتدل و دل‌ انگیز است. با این حال، اگر به دنبال آب‌ وهوای گرم هستید، می‌ توانید به جنوب ایران سفر کنید.
  • شلوغی: اگر از شلوغی زیاد متنفر هستید، از سفر به شهرهای پرطرفدار مانند مشهد و اصفهان در ایام نوروز خودداری کنید.

با در نظر گرفتن این نکات، می‌ توانید بهترین شهر را برای سفر در عید نوروز ۱۴۰۳ انتخاب کنید و از سفری خاطره‌ انگیز لذت ببرید.

 

علاوه بر موارد ذکر شده، در اینجا چند پیشنهاد دیگر برای سفر در نوروز ۱۴۰۳ ارائه می‌ شود:

  • سفر به جزیره قشم و تجربه غواصی در خلیج فارس
  • بازدید از کویر مصر و تجربه شترسواری و شب‌ نشینی در کویر
  • سفر به کردستان و تجربه طبیعت بکر و فرهنگ غنی این منطقه
  • سفر به لرستان و بازدید از آبشارهای دیدنی و پل‌ های تاریخی
  • سفر به هرمزگان و گشت و گذار در جزایر

 

کلام آخر

این تنها چند نمونه از بهترین شهرهای ایران برای سفر در نوروز ۱۴۰۳ هستند. هر کدام از این شهرها با جاذبه‌ های فرهنگی، تاریخی و طبیعی خود، می‌ توانند به یک مقصد مناسب برای تجربه خاطره‌ انگیز در عید نوروز تبدیل شوند. عید نوروز ۱۴۰۳ فرصتی مناسب برای سفرهای داخلی و تجربه فرهنگ و تاریخ غنی ایران است. با انتخاب مقصدی مناسب، می‌ توانید سفری خاطره‌ انگیز را برای خود و خانواده‌ تان رقم بزنید. قبل از سفر، بهتر است برنامه‌ ریزی دقیقی داشته باشید و اطلاعات لازم را درباره هر شهر و جاذبه‌ های آن جمع‌ آوری کنید تا بتوانید از این تجربه بهترین بهره را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *