بوتیک هتل پهلوان رزاز

بوتیک هتل  پهلوان رزاز

یکی دیگر از جاذبه های شهر تهران که کم تر شناخته شده است، بوتیک هتل سنتی پهلوان رزاز درقلب محله عودلاجان تهران است. این مکان نه تنها  بوتیک هتل سنتی تهران است بلکه یکی از خانه های قدیم شهر تهران که در این مقاله مجله یِ  گردشگری بیسان گشت مهر این خانه قدیمی را به شما مخاطب اهل سفر معرفی می  کند.

نمایی شاه نشین بوتیک هتل پهلوان رزاز عکس: مرجان هوشیاری

بوتیک هتل پهلوان رزاز کجاست؟

بوتیک هتل سنتی  پهلوان رزاردر خیابان شهید علیرضا جاویدی یا همان گذر میز محمود وزیر سابق به پلاک ۳۸ قرار دارد. برای دیدن این محوطه نزدیک ترین  ایستگاه مترو بهارستان است. از مترو بهارستان به سمت سرچشمه پیاده روی کنید و وارد خیابان امیر کبیر شرقی شوید و سپس وارد خیابان جاویدی شوید و با اندکی پیاده روی به بوتیک هتل پهلوان رزاز می رسید.

ورودی بوتیک هتل پهلوان رزاز منبع: گوگل مپ

پهلوان رزاز که بود؟

سید حسن شجاعت معروف به پهلوان رزاز از ورزشکاران معروف دوره قاجار و پهلوی بود. علت  وجه تسمیه نام  وی به رزاز به خاطر شغل برنج فروشی آبا واجدادی اش بوده که به معنای برنج فروش و برنج کوب است. او در خانواده مذهبی به دنیا آمد. درنوجوانی مقدمات علوم دینی را در تهران آموخت  و برای ادامه تحصیل هم به نجف رفت در دروس یکی از آیت های مشروطه به نام  آخوند خراسانی شرکت کرد و به تحصیل پرداخت و تا اجتهاد هم پیش رفت.

تصویر سید حسن شجاعت معروف به پهلوان رزاز

در جریان مشروطه هم یکی از مشروطه خواهان بود که در دوره ی محمد علی شاه و استبداد صغیر دستگیر شد و در زندان قصر مدتی به سر برد که گویا حکم اعدام وی هم داده بودند و با پا درمیانی یکی از درباریان خیراندیش مانع قتل وی شدند. او ورزش باستانی و کشتی را از دوره نوجوانی شروع کرد. او در محله پهلوانان زندگی می کرد و از کودکی پهلوان های بزرگ و کشتی گیر های معروف را دیده بود. در زمان احمد شاه قاجار با خرج خودش به مسابقات خارج از کشور ازجمله روسیه و سوئد سفر کرد و در آن جا هم مقام و افتخاراتی به دست آورد. او از جمله کشتی گیرهای زمانه خودش بود که صاحب زنگ بود. رزاز در زمان قحطی دوره احمد شاه قاجار به اهالی محل کمک فراوانی کرد و همین باعث محبوبیت بیشترش شد. او در یکی از خانه های محله عودلاجان زندگی میکرد. خانه پهلوان رزاز از خانه های دوره ی قاجاری است که دارای دو حیاط و سرداب بزرگ است و امروزه تبدیل به بوتیک هتل سنتی پهلوان رزاز شده است. او سرانجام در سال ۱۳۲۰ فوت کرد و اولین پهلوانی بود که در آرامستان ابن بابویه دفن شد. امروز قبر وی در بقعه شیخ صدوق قرار گرفته است.

ورودی خانه پهلوان رزاز

تاریخچه خانه پهلوان رزاز

خانه پهلوان رزاز از خانه اعیانی محله عودلاجان است. تاریخ ساخت دقیق این خانه مشخص نیست. ابتدا خاندان شجاعت و یا همان پهلوان رزاز در آن زندگی می کرد سپس این خانه توسط حاج حسن قمی خریداری شد و مدتی در آن زندگی کرد. حاج حسن قمی به مدت شصت سال در این خانه زندگی کرد و تغییرات زیادی در آن به کار برد. متاسفانه آشپزخانه را به  سردخانه مرغ تبدیل کرد و سرداب خانه  یا همان  زیر زمین را یا سیمان پوشاند. اما سرانجام علی جعفرنژاد این خانه سنتی را خریداری کرد و با مرمت اصولی و درست آن را تبدیل به تنها بوتیک هتل سنتی تهران کرد. امروز در سر در این بنا نوشته شده مهمان خانه سنتی پهلوان رزاز که میزبان توریست های خارجی است.

نمایی از حیاط اول مهمانخانه پهلوان رزاز

معماری خانه پهلوان رزاز

معماری که از بنای زیبای بوتیک هتل سنتی پهلوان رزاز می بینید فقط بخش بیرونی این خانه قدیمی است که دارای دو حیاط مجزا از یکدیگر بوده است. بخش اندرونی این خانه صد سال پیش در اختیار خانواده ای دیگر قرار گرفته است  که امروز از بخش های خانه های قدیمی عودلاجان به حساب می آید و در دست مالک شخصی است.

خانه پهلوان رزاز با دو در چوبی است. هنگامی که وارد این خانه قدیمی می شوید وسایل زورخانه از جمله سپر، کباده زروخانه ای و انواع زنگ زورخانه را می بینید. از این قسمت عبور می کنید و وارد اولین حیاط این خانه می شوید. حیاط این خانه به اتاق های غربی و شمالی می خورد و در انتها یک زیر زمین  یا سردابه سنتی است که امروزه رستوران بوتیک هتل پهلوان رزاز است. این بوتیک هتل زیبا دارای یک حوض آبی رنگ است. تزیینات حیاط به زیبایی رعایت شده است و رنگ سبز درخت ها و رنگ آبی حوض خودنمایی می کند. اگر دوست دارید از فضای شلوغ تهران فاصله بگیرید و استراحت کنید به راحتی می توانید در خیاط این بوتیک هتل بنشینید و یک نوشیدنی خوشمزه را سفارش دهید.

نمایی از حیاط اول مهمانخانه سنتی پهلوان رزاز

از میان راهرویی کنار شاه نشین بگذرید وارد حیاط دیگر می شوید که یکی دیگر از حیاط زیبای خانه پهلوان رزار است و داری یک ایوان زیبا و دلربا است. از همین راهرو به پشت بام خانه رزاز راه دارد. در این خانه پنجره های ارسی با شیشه های رنگی را می بینید. نما با آجر کاری و نورگیری کاشی تزیین شده است. این خانه یکی از زیباترین خانه های شهر تهران به حساب می آید. در نمای خانه و دیوار حیاط تمام هنر آجرکاری به سبک قدیم را می بینید. درهای  چوبی و گچبری های بالای ایوان ها از دیگر مرمت های این خانه زیبا است. جالب است بدانید که در جریان مرمت تمام سیمان هایی که حاج حسن قمی بر بربنا کشیده است را از بین برده اند و آجرهای قدیمی نمایان شده است. در بوتیک هتل پهلوان رزاز از در و پنجره های چوبی و شیشه های رنگارنگ استفاده شده است.

کافه رستوران مهمان خانه سنتی پهلوان رزاز

کاربری خانه پهلوان رزاز

خانه پهلوان رزاز امروزه تنها بوتیک هتل سنتی تهران به شمار می رود که دارای ۱۱ اتاق با تخت های دو طبقه هستند. اتاق های این بوتیک هتل سنتی زیبا هشت، چهار، سه نفره و دو نفره هستند. اتاق های هتل به سرویس بهداشتی فرنگی و حمام اختصاص دارد. مهمان خانه بوتیک هتل سنتی پهلوان رزاز خدمات چون باربری، ترانسفر رفت و برگشت، تهیه بلیط و تور را برای گردشگرها  مهیا می کند. این بوتیک هتل سنتی هم چنین آژانس مسافرتی نیز هست که به مسافر ها و گردشگرهای خارجی خدمات تور ارائه می کند.

یکی از اتاق های ب مهمان خانه سنتی پهلوان رزاز

سخن پایانی

در این مقاله ویژگی های بوتیک هتل سنتی پهلوان رزاز را توضیح دادیم. اگر علاقه مند هستید که این بوتیک هتل سنتی را به همراه خانه های دیگر محله عودلاجان ببینید، شما می توانید در تور محله وزیران از سوی آژانس مسافرتی بیسان گشت مهر شرکت کنید و در یکی از محله های قدیمی تهران قدم بزنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *