۱۸ تا از بهترین جشنواره های اندونزی

اندونری به دلیل چند فرهنگی بودن از نظر سنت غنی است و فستیوال های جذابی دارد. در این مطلب با ۱۸ تا از بهترین جشنواره های اندونزی آشنا می شویم.

وقتی به اندونزی فکر می کنید، احتمالا سواحل زیبا و فضای سرسبز باصفا، لباس های رنگارنگ و غذاهای خوش طعم، رقص های جذاب و موسیقی الهام بخش را تصور می کنید؛ به هر حال، این کشور چند فرهنگی است که از نظر سنت غنی می باشد. در طول سال، فستیوال‌ های مختلفی در اندونزی برگزار می‌ شود که آن را به مکانی جذاب برای گردشگران در تمام طول سال تبدیل می‌ کند. در این مطلب از بیسان گشت با ۱۸ تا از بهترین و جذاب ترین فستیوال های اندونزی آشنا می شویم؛ همراه ما باشید.

 

بهترین جشنواره های اندونزی

بیایید نگاهی به ۱۸ جشنواره برتر اندونزی بیندازیم تا طعم واقعی فرهنگ آن را بچشیم:

رامبو سولو – فرستادن مردگان به زندگی پس از مرگ

رامبو سولو (Rambu Solo) بیشتر یک سنت است تا «جشنواره»؛ به خودی خود، رامبو سولو توسط مردم توراجا از سولاوسی جنوبی در ارتفاعات اندونزی دنبال می شود. این مراسم تشییع جنازه ای است که هدف آن فرستادن ارواح مردگان به جهان آخرت می باشد و شامل بسیاری از رسم های تشییع جنازه جذاب است که توسط خانواده ها برای کاهش سختی های پس از مرگ انجام می شود. تعدادی راهپیمایی مانند مو پائولو (انتقال جسد مرده به محل دفن) در این رویداد انجام می شود. گردشگران از بازدید و مشاهده این فعالیت ها استقبال می کنند. به طور سنتی، در رامبو سولو یک بوفالو قربانی می شود و همچنین اعتقاد بر این است که بوفالو روح را به زندگی پس از مرگ هدایت می کند. رامبو سولو معمولا بین جولای و سپتامبر هر سال برگزار می شود.

زمان برگذاری: بین ژوئیه و سپتامبر

 

نایپی – روز سکوت در بالی

نایپی (Nyepi) جشنواره ای به یاد سال نو بالیایی است. اگرچه تاریخ هر سال تغییر می کند، اما به طور کلی در ماه مارس مشاهده می شود. ‘نایپی’ به معنای ‘روز سکوت’ است و شامل روزه، مراقبه و نمازمی باشد. مرسوم است که در این روز چراغ ها خاموش می شوند (یا کم می شوند)، سفر به حداقل می رسد و هیچ کاری انجام نمی شود. در واقع یک روز در سال است که فرودگاه بالی عملا تعطیل است. برخی از روستاهای بالی اوگو-اگو (تندیس های شیطانی ساخته شده از بامبو و پارچه) را برای نماد منفی بودن می سازند و قبل از سوزاندن آن در گورستان محلی در اطراف مراسم رژه می روند. در هند، نایپی به عنوان جشنواره اوگادی جشن گرفته می شود.

زمان برگذاری: ۱۱-۱۲ مارس

 

جشنواره ماهیگیری Bau Nyale – صید ماهی نیل افسانه ای

هر سال در طول ماه‌ های فوریه یا مارس، صدها نفر به لومبوک هجوم می‌ آورند تا جشنواره Bau Nyale را تماشا کنند. نام این جشنواره از Bau به معنای «گرفتن» و Nyale، نوعی کرم دریایی گرفته شده است. افسانه این فستیوال در اندونزی این است که یک شاهزاده خانم ماندالیکا افسانه‌ ای که در آب‌ های لومبوک غرق شد، در حالی که سعی می‌ کرد از یک ازدواج اجباری فرار کند و به شکل نیل (ماهی کرم‌ مانند) تناسخ پیدا می‌ کند تا هر سال بازگردد. این ماهی های جذاب تنها در این ماه ها در اندونزی ظاهر می شوند و توسط مردم محلی با اشتیاق فراوان صید می گردند. اعتقاد بر این است که خوردن این ماهی ها (که معمولاً با برگ های موز برشته می شود) باعث می شود مردان پرانرژی و زنان به زیبایی شاهزاده خانم شوند.

زمان برگذاری: فوریه یا مارس

 

جشنواره دره بالیم – جنگ ساختگی بین قبایل پاپوآ

جشنواره دره بالیم (Baliem Valley) منحصر به مردم پاپوآ، مجموعه ای از جزایر در استان شرقی اندونزی است. این جشنواره شامل صحنه سازی یک جنگ ساختگی می باشد زیرا اعتقاد بر این است که جنگ نمادی از شکوفایی و باروری است. بیش از ۲۰ قبیله اندونزی برای این جشنواره که دو روز طول می کشد گرد هم می آیند. جدای از جنگ ساختگی، رقص های سنتی با موسیقی سنتی پاپوآ به نام پیتون اجرا می شود. مسابقه خوک نیز در این زمان نسبتاً رایج می باشد. جشنواره دره بالیم در ماه آگوست برگزار می شود.

زمان برگذاری: ۸ تا ۱۰ اوت

 

جشنواره فرهنگ دینگ | مراسم تراشیدن درد لاک

در جاوه مرکزی، کودکان در فلات دینگ ساختار ژنتیکی جذابی دارند. به محض رسیدن به بلوغ، موهای صاف طبیعی آن ها شروع به تشکیل درد لاک (dreadlock) می کند. وقتی این اتفاق می‌ افتد، هر سال تا آگوست منتظر می‌ مانند تا موهایشان در مراسمی مفصل که قلب جشنواره فرهنگ دینگ (Dieng Culture) در اندونزی است، تراشیده شود. این رسم تراشیدن موی درد لاک به طور سنتی به عنوان ruwatan anak gombel شناخته می شود. همزمان با این مراسم، فانوس های کاغذی سنتی به آسمان رها می شود و نمایش عروسکی برگزار می شود. جاوا در این زمان زنده می شود و گردشگران اوقات خوشی را در فضای هیجان انگیز جزیره می گذرانند.

زمان برگذاری: ۱۵ اوت تا ۱۵ سپتامبر

 

ویساک (وساک) – مشاهده زندگی بودا

فستیوال مهم بودایی نه تنها در اندونزی، بلکه برای هر کشوری با جوامع بودایی، ویساک ( Waisak) تولد، روشنگری و مرگ گوتاما بودا را گرامی می دارد. در هند به آن بودا پورنیما نیز می گویند. این جشنواره در اوایل ماه مه و در ماه کامل برگزار می شود، اگرچه گاهی اوقات هم در ژوئن جشن گرفته می شود. در اندونزی، راهبان، زائران و داوطلبان از معبد مندوت به بوروبودور در مرکز جاوه سفر می‌ کنند و آتش مقدس روستای گروبوگان و آب مقدس چشمه‌ های جامپریت را با خود حمل می‌ کنند. با رسیدن به معبد بوروبودور، قبل از دریافت برکات از طرف گوروهای معبد، سه بار در جهت عقربه های ساعت دور معبد می چرخند. سپس فانوس های کاغذی را به آسمان رها می کنند تا نماد روشنگری جهان باشد.

زمان برگذاری: ۲۳ مه

 

پاسولا | جشنواره جوستینگ مردم سومبا

فستیوال اندونزیایی پاسولا (Pasola) که هر ساله در غرب سومبا و در فوریه یا مارس برگزار می شود، جشنواره ای است که در آن شرکت کنندگان بدون زین سوار بر اسب می شوند و با نیزه های چوبی به نام هولا به یکدیگر حمله می کنند. در واقع کلمه ‘پاسولا’ از کلمه “هولا” گرفته شده است. طبق افسانه، این جشنواره در تلاشی برای کمک به رهبر محلی روستای Waiwuang برگزار می شود که غم و اندوه همسرش را فراموش کند که او را برای یک معشوقه جدید ترک می کند. فستیوال پاسولا به‌ عنوان جشنواره‌ ای شروع شد که خون‌ ها را به همراه داشت، اما امروزه بیشتر شبیه یک نبرد ساختگی است. پاسولا توسط مردم سومبا جشن گرفته می‌ شود تا برداشت موفقی داشته باشند.

زمان برگذاری: فوریه یا مارس

 

گالونگان – فستیوال اندونزیایی که خیر بر شر را جشن می گیرند

گالونگان (Galungan) یک جشنواره هندو در اندونزی است که ارتباط نزدیکی با دیوالی در هند دارد. اگرچه تاریخ های بین هر دو جشن متفاوت است، اما هر دو برای ابراز قدردانی از خدا، دفع ارواح شیطانی و دعوت ارواح اجدادی به زمین و به خانه خانواده برگزار می شوند. گالونگان پیروزی خیر بر شر را به یاد می آورد. در سرتاسر اندونزی، خیابان‌ ها با میله‌ های بامبو به نام «پنجور» تزئین شده‌ اند که از آن‌ ها هدایایی (معمولاً برنج، موز و نارگیل) آویزان شده است. در روزهای منتهی به گالونگان، یک خوک یا مرغ را برای جشن قربانی و اعضای خانواده خود را ملاقات می کنند. پایان گالونگان، کونینگان نامیده می شود که به طور قابل توجهی در معبد ساکنان جشن گرفته شده و به دنبال آن مراسم و اجرای رقص برگزار می شود.

زمان برگذاری: ۲۸ فوریه – ۹ مارس

 

روز استقلال – استقلال اندونزی از هلندی ها

اندونزی که قبلاً مستعمره هلند بود، در ۱۷ آگوست ۱۹۴۵ به یک کشور مستقل تبدیل شد. هر سال، این روز با شور و اشتیاق در سراسر کشور جشن گرفته می شود. در روز استقلال، رژه هایی در پایتخت شهر جاکارتا در مقابل رئیس جمهور در کاخ ریاست جمهوری برگزار شده و مردم اغلب در خانه های خود پرچم می زنند. شهرها و روستاها رویدادها و مسابقات دوستانه ای مانند مسابقات پرش با گونی، طناب کشی و قطب نوردی سنتی به نام پینجات پینانگ برگزار می کنند. یکی دیگر از رقابت های به یاد ماندنی این روز خوردن کروپاک، یک میان وعده ترد اندونزیایی است که از طناب های بلند آویزان می شود. شرکت‌ کنندگان با پیچ و تاب اضافی دست هایشان که از پشت بسته شده اند، برای اتمام خوردن خوراکی های آویزان شده مسابقه می دهند!

زمان برگذاری: ۱۷ اوت، هر سال

 

جشنواره قایقرانی بیدار – مسابقه قایقرانی برای جشن استقلال

جشنواره قایقرانی بیدار (Bidar Boat Race) در اندونزی همزمان با روز استقلال جشن گرفته می شود و در پالمبانگ در جنوب سوماترا برگذار می شود. قایق های بزرگ از درختان چوب سخت در طول سال ساخته می شوند تا در این روز خاص با آن ها مسابقه بدهند. این قایق ها می توانند بین ۲۰ تا ۳۰ متر طول و با رنگ ها و الگوهای روشن تزئین شده باشند. قایق ها توسط تقریبا ۷۰ مسابقه دهنده، از جمله یک فرمانده و یک مهاجم گونگ، رانده می شوند. تماشای این قایق های زیبا که در آب های Sungai Musi مسابقه می دهند، منظره ای بسیار دیدنی را ایجاد می کند!

زمان برگذاری: اوت

 

عید فطر – جشن اول اسلام

به عنوان کشوری با جمعیت قابل توجه مسلمان، عید فطر (همچنین به نام lebaran شناخته می شود) جشن مهمی در اندونزی است و تعطیلات ملی می باشد. همه کارمندان پاداش دریافت می کنند و مغازه ها در این مدت تخفیف و تزئینات ویژه دارند. به طور سنتی، کارکنان (به ویژه کارگران) به خانه‌ های خود بر می گردند و این بازگشت به خانه را mudik یا pulang kampang می‌ نامند. این جشن به طور قابل توجهی در جاکارتا و باندونگ مشاهده می شود. رسم بر این است که در پاکت های رنگارنگ به کودکان مقدار کمی پول هدیه می دهند. خانواده ها روز را با هم سپری می کنند و با هم جشنی می گیرند که شامل غذاهایی مانند لمانگ، دودل، سامبال گورینگ و کلوچه است.

زمان برگذاری: ۹ تا ۱۰ آوریل

 

 کاپ گو مه – سال نو چینی در اندونزی

جمعیت چینی قابل توجهی در اندونزی نیز وجود دارد، و به همین دلیل، سال نو چینی به طور گسترده ای جشن گرفته می شود. جشنواره کاپ گو مه (Cap Go Meh) در اندونزی معمولا در ماه مارس، ۱۵ روز پس از ایملک، در ماه کامل برگزار می شود. در شهرهای بزرگ اندونزی هیاهو و جشن‌ هایی با رژه فانوس‌ ها، فستیوال‌ های غذا و حتی رقص سنتی شیر به نام barongsai برگزار می‌ شود. اعتقاد بر این است که خود خدایان برای جشنواره کاپ گو مه به زمین می آیند و خیابان‌ ها مملو از رقصندگان اژدها، مدیوم‌ ها و نخل‌ خوان‌ ها می باشد. برخی از بهترین مکان‌ ها برای تماشای این جشنواره، سمارانگ و بوگور در جاوه، سینگ‌ کوانگ در غرب کالیمانتان و جزیره کرمارو در جنوب سوماترا هستند.

زمان برگذاری: ۲۴ فوریه

 

جشنواره لامپونگ کراکاتو – جشن فوران کوه کراکاتو

این جشنواره اندونزیایی در استان لامپونگ برگزار می شود. لامپونگ کراکاتو (Lampung Krakatau) به منظور بزرگداشت فوران کوه کراکاتو در سال ۱۸۸۳ است که تأثیر فاجعه‌ باری بر جزیره داشت و در آن بیش از ۷۰ درصد جزیره ویران شد و لایه‌ ای از خاکستر آتشفشانی تقریباً یک سال پس از آن در آسمان معلق بود. این اتفاق خاکستر آتشفشانی را منفجر کرد که تا ۴۵۰۰ کیلومتری نیویورک و نروژ پیش رفت. این جشنواره در سال ۱۹۹۱ به عنوان راهی برای جشن گرفتن جزیره آغاز شد و استان لامپونگ در طول این ایام زنده می شود. لامپونگ کراکاتو هر ساله بین ژوئن و اکتبر برگزار می شود و شامل نمایشگاه ها، نمایش های فرهنگی و حتی تورهای آتشفشانی است.

زمان برگذاری: ۲۱ تا ۲۵ اوت

 

یادنیا کاسادا – پیشکش هایی که به کوه برومو ارائه شده است

این مراسم که به عنوان کاسادا (Kasada) شناخته می شود توسط جامعه Tenggerese در جاوه شرقی جشن گرفته می شود. با توجه به تقویم قمری هندو، این جشنواره اندونزیایی در چهاردهمین روز از ماه کاسادا هر سال برگزار می شود. بر اساس افسانه‌ های محلی، خدایان در هنگام دعا در کوه برومو، ۲۴ فرزند را به زن و شوهری بی‌ فرزند، به شرط اینکه بیست و پنجمین فرزند خود را قربانی آتشفشان کنند، برکت دادند. برخی از تغییرات افسانه نشان می دهد که این زوج نپذیرفتند و آتشفشان فوران کرد و کودک را با خود برد. هر ساله مردم محلی و گردشگران به کوه برومو سفر می کنند و قربانی هایی مانند بز، گل، سبزیجات و حتی پول به آن می دهند. افراد شجاع دیگر برای دریافت این کالاها به دهانه آتشفشانی صعود می کنند و این هدایا را نشانه خوش شانسی می دانند.

زمان برگذاری: ۶ تا ۷ ژوئیه

 

کارناوال مد جمبر – مد و ولخرجی خیابان های جمبر را رنگ می کند

کارناوال مد جمبر (Jember Fashion Carnaval) در جاوه شرقی برگزار می شود و از هفته مد که توسط طراح دیناند فاریز در سال ۲۰۰۲ برگزار شد، الهام گرفته شده است. در سال ۲۰۰۳، اولین کارناوال شامل صفوفی از رقصندگان با لباس های عجیب و غریب بود. این جشنواره نیاز به ماه‌ ها آمادگی دارد و صدها داوطلب و هزاران شرکت‌ کننده، از بچه‌ های مهدکودک گرفته تا عموم مردم در آن شرکت می کنند. این راهپیمایی معمولاً یک باند ۴ کیلومتری است و یک نمایشگاه مد نیز دارد. شما می توانید کارناوال مد جمبر را در شهر جمبر در ماه اوت هر سال تماشا کنید.

زمان برگذاری: ۳۱ ژوئیه – ۱۲ آگوست

 

 سکاتان – جشن میلاد حضرت محمد در جاوه

جشنواره سکاتان (Sekaten) که از کلمه عربی “syahadatain” گرفته شده است، یک جشن اندونزیایی می باشد که در جاوه به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص) جشن گرفته می شود. این جشنواره با سلطان هامنگکوبوانا اول که مشتاق ترویج اسلام در منطقه بود، به عنوان یک جشنواره فقط دعوت‌ شده برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دین آغاز شد. سکاتان به یک رویداد یک هفته ای متشکل از مراسم سنتی، نمایش های فرهنگی و یک بازار شبانه محبوب تبدیل شده است. غذاهای مخصوص برای سکاتان مانند sego gurih (برنج ساده پخته شده با شیر نارگیل، بادام زمینی، میگو و فلفل) و gugungan (برنج چسبنده با بادام زمینی، سبزیجات، فلفل و تخم مرغ) تهیه می شود. این ظروف نماد موفقیت و فراوانی پادشاهی جاوه هستند و مردم به امید برداشت خوب این ظروف را در مزارع خود پخش می کنند. برخی دیگر غذا را برای خانواده های خود به خانه می برند.

زمان برگذاری: ۴ اکتبر

 

جشنواره بین المللی گل توموهون

جشنواره بین المللی گل توموهان (Tomohon International Flower Festival) برای اولین بار در ماه فوریه سال ۲۰۰۶ برگزار شد. این جشنواره که در توموهان در نزدیکی پایتخت شهر مانادو در استان سولاسی شمالی برگزار می شود، توموهان را با گل های روشن و رنگارنگ آراسته می بیند. نکته برجسته این جشنواره رژه ای است که در آن وسایل نقلیه زیادی از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه با گل های رنگارنگ تزئین شده اند. شرکت کنندگان از هر منطقه و همچنین از برخی کشورهای همسایه برای این فستیوال جذاب حضور پیدا می کنند. در کنار این رژه برنامه های متنوع هنری و فرهنگی نیز برای روشنگری فرهنگ منطقه برگزار می شود.

زمان برگذاری: ۸ تا ۱۲ اوت، هر سال

 

جشنواره ماپانرتاسی

جشنواره ماپانرتاسی (Mappanretasi) که در استان کالیمانتان سلاتان برگزار می‌ شود، عمدتاً توسط مردم ماهیگیری در امتداد خط ساحلی به احترام خدا و دریا جشن گرفته می شود. در این فستیوال هدایایی به دریا برای برکات تأمین زندگی ماهیگیران از پیشکش های دریا، داده می شود. یک ارتباط یک ماهه که شامل میوه، برنج و حتی مرغ کبابی می باشد.

زمان برگذاری: آوریل

 

البته، این جشن ها تنها برخی از فستیوال‌ های زیبای اندونزی هستند. هنگام سفر خود به اندونزی در این رویدادهای جذاب شرکت کنید و خود را در سنت های محلی این جزیره شگفت انگیز غرق کنید.

 

منبع: holidify.com

 

 

بیسان گشت یک وبسایت گردشگری است که اطلاعات جامعی را از مکان های دیدنی در سراسر جهان در اختیار کاربران خود قرار می دهد. این پایگاه داده گردشگری قصد دارد اطلاعات مهمی در مورد سفر در اختیار کاربران خود قرار دهد تا به گردشگران بگوید با سفر زندگی شادتر و بهتری داشته باشند. پس توصیه می کنیم با سفر زندگی خود را شادتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *