جشن رنگ ها در کدام کشورها برگزار می‌شود؟ + زمان برگزاری فستیوال هولی در سال ۲۰۲۰

جشن رنگ جزو اعیاد رسمی مردم هندوستان  به شمار می‌رود، اما منحصر به این کشور نیست. در این مطلب قصد داریم به بررسی کشورهای برگزارکننده فستیوال هولی بپردازیم. در نهایت زمان برگزاری جشن رنگ در سال جاری را نیز اعلام خواهیم کرد.

جشن هولی یا همان جشن رنگ‌ ها هر سال در ماه مارس به بهانه فرا رسیدن فصل بهار برگزار می‌شود. به منظور دادن فرصتی به مردم برای حضور گسترده در جشن رنگ در زمان برگزاری آن در کشور هندوستان تعطیل رسمی اعلام می‌شود. در واقع جشن هولی بهانه‌ای است تا مردم اتمام فصل زمستان و فرا رسیدن بهار را جشن بگیرند. جشن رنگ همراه با رقص و پای کوبی است. جشن رنگ ها در برابر جشن دیوالی قرار می‌گیرد که با آغاز فصل سرما شاهد برگزاری آن هستیم.

در بیشتر نقاط دنیا جشن هولی دو روز بیشتر به طول نمی‌انجامد. در این جشن مخصوصا در زمان برگزاری آن در کشور هند، تلاش بر این است که تشریفات از بین رفته و تفاوت‌های جنسیتی، سن، طبقه اجتماعی و نژاد در نظر گرفته نشوند. بهتر است کمی درباره چگونگی برگزاری جشن رنگ ها بدانیم. چرا فستیوال هولی با نام رنگ شناخته می‌شود؟

تور گرجستان

نحوه برگزاری جشن رنگ ها

مردم با شروع جشن هولی پودرها و آب‌های رنگی را به سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند. اگر از کثیف شدن بیزار هستید، جشن رنگ ها مکان خوبی برای شما نیست و بهتر است طی چند روز برگزاری هولی در منزلتان بمانید! با رسیدن به تاریکی شب، نوبت به روشن کردن آتش می‌رسد. این مراسم با خواندن دعا همراه است. با مشاهده تصویر زیر بهتر به بلایی که در صورت شرکت در فستیوال رنگ ها بر سرتان خواهد آمد پی خواهید برد!

جشن رنگ هادر هر منطقه حتی قسمت‌های مختلف خود کشور هندوستان این جشن به شکلی متفاوت برگزار می‌شود، اما موسیقی، شادی و پای کوبی و پاشش پودرهای رنگی روی سر و صورت یکدیگر بخش‌های ثابت جشن رنگ‌ ها به شمار می‌روند! در ادامه قصد داریم به کشورهایی که خارج از هندوستان اقدام به برگزاری فستیوال رنگ می‌کنند اشاره کنیم. بد نیست بدانید فستیوال سال ۲۰۱۹ به پایان رسیده و باید تا زمان برگزاری جشن رنگ سال ۲۰۲۰ منتظر بمانیم. این رویداد در اسفند ماه سال جاری بین روزهای نهم الی دهم مارس (نوزدهم تا بیستم اسفند) برگزار خواهد شد.

اسپانیش فورک آمریکا

به شکلی عجیب، یکی از بزرگترین جشن های رنگ در دنیا در ایالت یوتا آمریکا برگزار می‌شود! در قسمتی از شهر اسپانیش فورک یک معبد بودایی کریشنا قرار دارد. این موضوع بهانه خوبی شده تا هر سال حدود ۷۰ هزار نفر خود را به منظور شرکت در فستیوال رنگ به محل قرارگیری معبد برسانند. از سال ۱۹۸۹ میلادی شاهد برگزاری جشن رنگ ها در منطقه نام برده هستیم. برخی از شرکت‌‌کنندگان، که سال نوی آن‌ها چند ماه قبل‌تر بوده است، فلسفه برگزاری هولی را نمی‌دانند،‌ اما لذت شلیک رنگ به سر و صورت دیگر آن‌ها را به اسپانیش فورک می‌کشاند.

تور باکو

جشن رنگملبورن استرالیا

جشن رنگ چند سالی است در استرالیا پا گرفته است. با وجود قدمت کم آن، سال به سال به تعداد شرکت‌کنندگان هولی در ملبون استرالیا افزوده می‌شود. طی سال‌های اخیر شاهد حضور باورنکردنی مردم این کشور در رویداد یاد شده بوده‌ایم. گیلونگ نام منطقه محل برگزاری جشن هولی در استرالیا بوده و حدود یک ساعت و نیم از مرکز شهر ملبورن فاصله دارد.

لندن انگلستان

شاید ریشه داشتن جشن رنگ ها در تاریخ و فرهنگ هندوستان سبب شده از صادر شدن آن به دیگر کشورهای پیشرفته دنیا متعجب شوید. درباره لندن نکته اینجاست که حین برگزاری هولی در هندوستان، هوا در لندن به هیچ عنوان بهاری نیست، به همین دلیل مسئولان شهری زمان برگزاری شهر را فصل تابستان قرار داده‌اند.

جشن رنگدبی امارات

تنها سه سال از برگزاری اولین سری جشن رنگ ها در شهر دبی می‌گذرد. مسئولان این شهر به شدت علاقه‌مند به برگزاری رویدادهای مختلف هستند، در نتیجه رویدادی جذاب همچون هولی هرگز از دستشان نمی‌رود. هر سال مکان برگزاری فستیوال متفاوت است. هزینه زیادی که دولت امارات پای جشن رنگ‌ ها خرج می‌کند سبب شده جذابیت بسیار بیشتری در مقایسه با جشن های مشابه برگزار شده در دیگر شهرهای دنیا داشته باشد. گفته می‌شود هزینه برگزاری این جشن به ازای هر نفر حدود ۸۰ درهم (حدود ۲۷۰ هزار تومان) است.

بندر لوئیس موریس

نزدیک به نصف مردم ساکن در موریس به هندو گرایش دارند، در نتیجه به فرهنگ هندوستان پایبند بوده و رویدادهای مهم تقویم این کشور را از دست نمی‌دهد. به همین دلیل در مناطق خارج از هندوستان موریس جزو معدود مناطقی است که سابقه‌ای دیرینه در برگزاری جشن رنگ ها دارد. محل برگزاری فستیوال بندر لوئیس است. درست همان گونه که این جشن در کشور هندوستان برگزار می‌شود، مردم بدون در نظر گرفتن طبقه اجتماعی، رنگ پوست و نژاد در جشن رنگ ها حضور پیدا کرده و در کنار پاشیدن رنگ به سر و صورت یکدیگر، به جشن و پای کوبی می‌پردازند.

جشن رنگبرلین آلمان

آلمان از جمله کشورهای پیشرفته‌ای است که تاریخچه‌ای قدیمی در برگزاری فستیوال هولی دارد. در کشور نام برده این جشن در شهرهای فرانکفورت، مونیخ و هامبورگ برگزار می‌شود، اما هیچ کدام به اندازه جشن رنگ برگزار شده در شهر برلین باشکوه نیست. همانند نحوه برگزاری رویداد در شهر لندن، به منظور مصاعد شدن هوا برای برگزاری هولی، مسئولان شهرهای یاد شده در آلمان نیز این جشن را در تابستان برگزار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *