معرفی شهر قونیه ترکیه ؛ آرامگاه شاعر بزرگ پارسی زبان

قونیه یکی از شهرهای توریستی کشور ترکیه است. این شهر بیشتر به خاطر قرارگیری آرامگاه مولوی، شاعر پارسی زبان، در این شهر نزد ایرانی‌ها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

قونیه را باید مرکز استانی با همین نام دانست. مولوی، شاعر پارسی زبان، که در سراسر دنیا نزد خاص و عام شناخته شده است، در این شهر مدفون است، به همین دلیل حداقل برای ایرانی‌ها، زیارت مقبره وی یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر به قونیه است. البته مکان‌های دیدنی این شهر منحصر به آرامگاه مولوی نیست و با رفتن به تور قونیه می‌توانید از مکان‌های مخصوصا تاریخی آن نیز دیدن کنید. در این مطلب قصد داریم کمی با خود شهر قونیه آشنا شویم. در مطالبی دیگر به معرفی مکان‌های دیدنی و برخی حقایق جالب درباره آن خواهیم پرداخت.

فاصله بین بزرگترین و مهم‌ترین شهر ترکیه با قونیه زیاد است، به همین دلیل برای سر زدن به آرامگاه مولوی طی تور استانبول خود باید مسافتی ۷۰۰ کیلومتری را طی کنید.

از تاریخچه غنی شهر قونیه ترکیه بیشتر بدانید

قونیه سال‌های بسیار بسیار دور در اختیار هیتی‌ها قرار داشت. این قوم باستانی به زبان هیتی از شاخه آناتولی صحبت کرده و پایتختشان شهر خاتوشا بود. دوران پادشاهی آن‌ها به بیش از ۳ هزار سال پیش برمی‌گردد. با گذر زمان و نابودی هیتی‌ها، قونیه در منطقه تحت حکومت فریگیه قرار گرفت. بعد از آن نوبت به فرمانروایی لیدیه به شهر نام برده رسید. حدود ۲۵۰۰ سال پیش، کوروش هخامنشی به شهر سارد پایتخت این فرمانروایی حمله کرد و آن‌ها را شکست داد. خوشبختانه از دوران حکومت هیتی‌ها، سه اثر باستانی بسیار قدیمی در شهر قونیه باقی مانده است. مجسمه پینار افلاطون که در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر قرار گرفته یکی از آن‌ها است.

مطلب پیشنهادی: امانت‌داری و اقدام خیرخواهانه زوج ایرانی در سفر به قونیه ترکیه

قونیهدر جریان حمله مسلمانان به ایران، قونیه به دست سپاه اسلام افتاد. در زمان خلافت معاویه، این شهر جزوی از مناطق تحت سلطه وی بود. اما این حکومت زمان زیادی نبرد و به مرور زمان از دست فرمانروایی وسیع مسلمانان نیز خارج شد. در سال ۱۳۹۸ میلادی، سلطان ایلدریم بایزید عثمانی به شهر قونیه حمله‌ور شد و این شهر را به دیگر مناطق تحت اختیار امپراطوری عثمانی افزود. طی حکومت عثمانی به کشور ترکیه تا اوایل قرن بیستم، قونیه دیگر همانند قبل از نظر سیاسی دارای اهمیت نبود، اما همچنان به عنوان یک شهر باستانی اهمیت بالایی داشت.

اطلاعاتی بیشتر درباره شهر قونیه

مساحت این شهر ۵۶ کیلومتر مربع است، به همین دلیل وسعت چندان زیادی ندارد. در سرتاسر شهر حدود ۲٫۱ میلیون نفر ساکن هستند.

قونیهبسیاری از ترک زبانان، مولوی را شاعری متعلق به فرهنگ و زبان خود می‌دانند، در حالی که وی در شهر بلخ به عنوان شهری در امپراطوری پارسی زبان در آن زمان زاده شده بود. مولوی به دعوت علاءالدین کیقباد سلجوقی به شهر قونیه سفر کرد، اما در نهایت تصمیم گرفت تا در همانجا بماند. این شاعر بزرگ پارسی زبان در سال ۱۲۷۳ میلادی درگذشت و در خانه‌اش دفن شد. این خانه اکنون به عنوان آرامگاه مولوی یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های شهر قونیه محسوب می‌شود. در مطلبی جداگانه به بررسی آرامگاه مولوی در این شهر خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *