اطلاعات پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی

عنوان و موضوع نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی “اتصال ذهن‌ها، خلق آینده” میباشد. نمایشگاه امسال اکسپو برای آسیبهای زیست محیطی دنیا، تاکید بر ایجاد نمودن راه حل‌های پایدار دارد. از این رو ابزار مقابله با مشکلات جهان و حرکت به مراحل بعدی را “همکاری فرهنگی” پیشنهاد میدهد. پس در این نمایشگاه باید صنایع‌دستی، فناوری، پایداری  و میراث فرهنگی دست در دست هم با یکدیگر همکاری مینمایند. شعار پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ “ایران، تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها” میباشد.

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد، جهت برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی بیش از ۴۲میلیارد دلار هزینه شد چرا که بعد از المپیک و جام جهانی فوتبال، اکسپو بزرگترین رویداد بین المللی به حساب میآید. البته این نمایشگاه با یک سال تاخیر به دلیل پاندومی کرونا برگزار شد. اکسپو دبی در سال ۲۰۲۱ از نهم مهرماه۱۴۰۰ شروع به کارنمود. و تا فروردین ماه ۱۴۰۱ طی ۶ماه میزبان این نمایشگاه بین المللی با حضور ۱۹۲ کشور دنیا است. و انتظار میرود که بیش از ۲۵میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید نمایند.پیشنهاد میشود که با تور دبی از پاویون ایران بازدید نمایید.

 

در روز شنبه دهم مهرماه ۱۴۰۰، با حضور علی‌اصغر شالبافیان (معاون گردشگری ایران)، وزیر گردشگری امارات و حضور مجازی وزیر صمت، پاویون ایران افتتاح شد. در حاشیه مراسم افتتاحیه بین معاون گردشگری کشورمان و وزیر اقتصاد و تجارت سوریه مذاکراتی صورت گرفت.

 

پاویون ایران (عمارت شهرزاد)

فضای کلی غرفه ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی، از مجموعه هزار و یک شب الهام گرفته است. (یکی از معروفترین قصه های خاورمیانه که اثر ادبی در فرهنگ ایرانی هاست و در دوران اسلامی جمع آوری شده است.) غرفه ایران در اکسپو دبی توسط شرکت معماری ایرانی به نام “گروه طراحی شیفت پی Shift Process Practice” طراحی شده است. پاویون ایران دارایمعماری سنتی و معاصر است. مساحت پاویون ایران به وسعت ۲۰۱۴ متر مربع است. غرفه ایران به جای یک ساختمان یکپارچه و محکم، یک شبکه ریزوماتیک از ارتباطات است که شامل چند پاکت فضایی در یک محوطه میباشد. پاویون ایران “عمارت شهرزاد” عنوان دارد و دارای چندین پاکت میباشد. که هر یک جهت ارائه بخشی از تاریخ معاصر ایران میباشد. به طور کلی هر فضای ساختاری شامل یک پاکت آبی میشود که در پرده‌ای از مهره هایی به رنگ برنزی پیچانده شده است. که این خود  استعاره ای از تضاد میان زمین و آسمان میباشد. ایران در اکسپو دبی زوایایی از اقتصاد، توسعه اجتماعی، آداب‌ و رسوم مردم ایران و فرهنگ ایران بر پایه تمدن و سنت‌های باستانی را به وضوح نمایش داده است.

 

طبق اعلام داشتی از رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات، هزینه آماده سازی پاویون ایران در حدود ۹ میلیون دلار بوده است. پاویون ایران شامل ۱۲ سالن میباشد که به فرش دستباف، بخش تجاری، گردشگری، خانه معدن، های‌تک، تماشاخانه، صنعت، فضای رستوران ایرانی و نوشیدنی‌های سنتی ایران اختصاص یافته اند.

پاویون ایران، یکی از بهترین پاویون‌های اکسپوی ۲۰۲۰ دبی

مجله معماری Architectural Design پاویون ایران را به عنوان یکی از هشت پاویون برتر اکسپوی امسال انتخاب کرده است.

همسایگان ایران در بخش تحرک اکسپو ۲۰۲۰ دبی، فرانسه و شیلی هستند که این موضوع باعث جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان از پاویون ایران خواهد شد. در سالن گردشگری پاویون ایران، هر پنج روز با نمایش محتوای گردشگری یکی از استان‌های ایران را به دنیا معرفی مینماید. علاوه بر این هر روزه قسمتی از قصه های شهرزاد با صدا و تصویر روایت می‌شود. روزنه های چشمی شهر فرنگ نیز، هفت میراث طبیعی و تاریخی ایران را به نمایش عموم گذاشته است.

در پاویون ایران با استفاده از تکنولوژی، سیمرغ که برند گردشگری ایران بوده به پرواز در می آید. (سیمرغ پرنده اسطوره ای شاهنامه فردوسی است.) بازدیدکنندگان همزمان با تماشای هنر اصیل ایرانی و بافت فرشهای دست بافت، میتوانند از نوای موسیقی ایرانی، لذت ببرند. علاوه بر این در این سالن، آثار تاریخی ایران را با استفاده از مولاژهایی دارای نقوش و حکاکی‌های ایران باستان بسیار زیبا به نمایش گذارده اند.

برنامه پاویون ایران در بخش گردشگری ایران به این نحو است که از این فرصت عالی در راستای جذب گردشگران خارجی بهره برده و بازدیدکنندگان بیشتری را برای سفر به ایران تشویق و ترغیب نماید.

البته ایران تاکنون در اکسپوهای بسیار زیادی حضور فعال داشته است. اولین حضور ایران مربوط به اکسپو ۱۸۵۱  لندن است. در اکسپو لندن سال ۱۸۵۱ غرفه ایران مساحتی برابر با ۹۲ متر مربع انواع صنایع دستی، فرش، کاشی و انواع آجیل و پسته را در معرض نمایش بازدیدکنندگان دنیا قرار داد.

ایران در اکسپوی۱۸۵۱ لندن ( Expo 1851 London)

ایران در  اکسپو ۱۸۶۷ پاریس

ایران در اکسپوی ۱۸۷۸ پاریس

اکسپو ۱۸۸۹ پاریس

ایران در اکسپو۱۹۰۰ پاریس

اکسپو ۱۹۱۳

اکسپو ۱۹۳۰ بنای ایران در این اکسپو از مسجد جامع شوشتر الهام گرفته است.

ایران در اکسپو ۱۹۵۸ بروکسل

ایران در اکسپو ۱۹۶۷ مونترال

ایران در اکسپو ۱۹۸۵ ژاپن

 

ایران در اکسپو ۱۹۹۳ کره جنوبی

ایران در اکسپو ۱۹۹۸ پرتغال

ایران در اکسپو ۲۰۰۰ هانوفر

ایران در اکسپو ۲۰۰۵ ژاپن

ایران در اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای: پاویون ایران از سبک اصفهان و ماکتی از پل خواجو برگرفته بود.

ایران در اکسپو ۲۰۱۵ میلان: در پاویون ایران تلویزیون LED به طول ۱۶۵ متر برای اولین بار در جهان در اکسپو میلان بود. باعث افتخار تمام ما ایرانی ها بود که ایران برای اولین بار در تاریخ اکسپو جهانی، مدال نقره را کسب نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *