روش های گوناگون حمل و نقل در صنعت گردشگری

از دیربازافراد به روش های گوناگون حمل و نقل در صنعت گردشگری ، از پیاده روی تا استفاده از هواپیماهای فراصوت سفر می کردند  پیمودن فاصله مبدا تا مقصد از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و همین امر باعث شده است تا بشریت به طور پیوسته به فکر بهبود حمل و نقل باشد .

حمل و نقل در صنعت گردشگری:

گردشگری و حمل و نقل پیوندی نا گسستنی و جدا نا شدنی هستند و بی شک شناخت  روش های گوناگون حمل و نقل در صنعت گردشگری بسیار پر اهمیت است . به طوری که با رشد صنعت گردشگری در جهان ،تقاضا برای حمل و نقل نیز افزایش پیدا کرده است .به طوری که می توان با بررسی انواع وسیله حمل و نقل به جایگاه هر کدام رسید مثلا در سفر هایی با مسیر طولانی و متوسط ، سفر های هوایی و پرواز اهمیت به سزایی دارد . و یا خودرو های شخصی وسیله غالب سفر می باشند که برای مسافرت های کوتاه و داخلی بسیار مناسبند و می توان گفت به عنوان محبوب ترین وسیله حمل و نقل سفر های داخلی به حساب می آیند . هر چند بسیاری از گردشگران ماجراجو سفر های بین منطقه ای و قاره ای که در سطح بین المللی می باشد را نیز با خودرو شخصی خود می پیمایند چرا که معتقدند سفرهایی ماجراجویانه می تواند با خودرو شخصی لذتی دو چندان داشته باشد و به کشف مناطق کمتر شناخته شده بیشتر کمک کند . البته برخی وسایل حمل و نقل همانند قطار هنوز هم مسافران خاص خود را دارد و به خصوص در کشور های اروپایی می تواند سهم خود را از بازار هنوز هم حفظ کند اما ناگفته نماند که به طور کلی میتوان گفت محبوبیتی را که قطار ها در چند دهه قبل داشتند دیگر ندارند . حمل و نقل و جابجایی با اتوبوس نیز برای جوامع خاصی به خصوص جوانان و قشر های متوسط و همچنین برای فواصل کوتاه هنوز هم بهترین و مقرون به صرفه ترین وسیله حمل و نقل و جابه جایی می باشد.

تور استانبول

 

مقالات مرتبط در بیسان گشت : با سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول آشنا شوید

حمل و نقل در صنعت گردشگری

حمل و نقل هوایی:

در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ تحولی بی نظیر در صنعت حمل و نقل با اختراع اولین هواپیما در کیتی هاواک کالیفرنیای شمالی رقم خورد و اولین هواپیمای موتوری ساخته شد که تحولی عظیم در صنعت گردشگری رخ داد . و حمل و نقل نقل جهان را برای همیشه دگرگون ساخت . و حال با گذشت بیش از صد سال از تولد اولین پرواز می توان تغییرات سریع را رد این صنعت دید و شاهد تحولات فراوانی در نگرش افراد از سفر های دور و غیر قابل دسترس دانست . حال آن که صنعت حمل و نقل هوایی دوران اولیه خود را سپری کرده و حال کاملا به بلوغ رسیده است . امروزه صنعت حمل و نقل هوایی بیش از ۲/۲ میلیار مسافر را جابه جا می کند و حمل و نقل هوایی به عنوان مهم ترین بخش های توریسم و گردشگری به حساب می آید . گفتنیست که ایراد در سال ۱۳۹۲ دارای ۶۱ فرودگاه مسافربری بوده که به پرواز های داخلی سرویس می دهد که رتبه یک و دو و سه این فرودگاه ها شامل فرودگاه مهر آباد تهران ، مشهد و کیش است . به علاوه شرکت های هواپیمایی مختلفی چون ایران ایر ، ماهان ایر ، آسمان ، تابان ، کیش ایر ، ایران ایر تور ، زاگروس ، آتا ، کاسپین ، نفت ایران ، معراج ، هسا ، قشم ایر خدمان جابه جایی پرواز های داخلی و خارجی مسافران را که شامل حمل و نقل مسافران ، جابه جایی بار و پست های داخلی وبین المللی فرودگاه های کشور انجام میدهد .

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل ریلی :

خطوط ریلی همواره از دیر باز به عنوان وسیله حمل و نقل مهمی برای جابه جایی مسافران و بار بوده است و شاید بتوان علت آن را وجود مزیت هایی چون مصرف سوخت و انرژی کمتر ، آلودگی زیست محیلی کمتر ، ایمنی بیشتر ، استهلاک کمتر و حمل و نقل انبوه دانست. خطوط ریلی پیشرفته با قطار های پر سرعت ، در بسیاری از کشور ها ، مسافران را با هزینه کمتر و رفاه بیشتر جابه جا می کند و شاید بتواند در آینده ای نه چندان دور جایگزین سفر های هوایی شود . کشور هایی که دارای خطوط ریلی با سرعت ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می باشند عبارتند از بلژیک ، چین ، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، ژاپن ، پرتغال ، کره جنوبی ، اسپانیا، تایوان ، ترکیه ، انگلستان ، ایالات متحده .  گفتنیست محدودیت هایی که با توجه به رشد بزرگ راه ها و سیستم های حمل و نقل هوایی تحمیل می شوند ، خطوط ریلی پر سرعت می تواند بار ترافیکی و شلوغی سایر روش های حمل و نقل را بر طرف کند. قطار های پر سرعت در مقایسه با حمل و نقل هوایی یا انواع وسایل موتوری حمل و نقل ، انرژی کمتری مصرف می کنند . ناگفته نماند که سرعت جابه جایی این قطار ها از خودرو شخصی نیز بیشتر است. هر چند سرعت آنها از هواپیماهای جت بیشتر نیست اما برای مسافت های کمتر از ۵۰۰ کیلومتر طرفدار بیشتری نسبت به پرواز دارد .

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل جاده ای از طریق اتوبوس:

شرکت های اتوبوس رانی خدمات زیاد و متنوعی را در جهت بهبود حمل و نقل ایجاد کرده است که شامل خدمات گردشگری ، حمل و نقل شهری ، حمل و نقل برون شهری و حمل و نقل بین المللی و برون مرزی . اتوبوس ها در مقایسه با پرواز قیمت ارزان تری دارند و بسیاری از مسافران که سفر ارازن را به راحتی ترجیح می دهند معمولا اتوبوس را برای حمل و نقل و جابه جایی خود استفاده می کنند به خصوص برای قشر جوان و دانشجو که مقرون به صرفه بودن جابه جایی برایشان در اولویت قرار دارد . مواردی چون هزینه پایین تر، بهبود کیفیت راه ها ، مدرن شدن اتوبوس ها و جذابیت مسیر برای برخی از مسافران ماجراجویی که علاقمند به عبور از شهر های مختلف برای رسیدن به مقصد هستند باعث شده تا تقاضا برای استفاده از اتوبوس برای مسیر های بین شهری و حتی بین المللی هنوز هم جذابیت خود را داشته باشد .

حمل و نقل جاده ای از طریق اتوبوس

حمل و نقل جاده ای از طریق خودرو شخصی:

سفر های جاده ای با خودرو شخصی از صنعت گردشگری جدا نشدنی است . و باید گفت که بیشتر سفرهای که در دنیا انجام میشود با خودرو های شخصی بوده است .به طوری که می توان روزانه حجم زیادی از سفر های مختلف را به اتوموبیل های شخصی اختصاص داد . شاید انعطاف پذیر بودن اتوموبیلهای شخصی در سفر باعث محبوبیت آن شده است که باعث شده همواره جز سفر های غالب گردشگران باشد . ماگفته نماند که حوادثی چون حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ باعث شد چندین سال خودرو شخصی در حمل و نقل پیشه زیادی نسبت به وسایل حمل و نقل دیگر بگیرد .

سفر با خودرو شخصی

حمل و نقل آبی :

حمل و نقل آبی مربوط به وسایل حمل و نقلی می شود که از طریق آب دریاچه ها ، رودخانه ها ، دریاها و اقیانوس ها صورت میگیرد و حمل نقل مسافر و بار را انجام میدهد . جالب است بدانید قبل از رونق گرفتن حمل و نقل هوایی حمل و نقل آبی بیشترین نقش را در سفر های طولانی به خصوص سفر های بین قاره ای داشت و سفر و دریانوردی به صورت جدی به هم گره خورده بود اما با اختراع هواپیما و رایج شدن جابه جایی ها از طریق پرواز کمی از رونق کشتی ها کاسته شد . به طوری که می توان در ۵۰ ساله گذشته کاهش شدیدی پیدا کرده است .

حمل و نقل آبی

حمل و نقل با دوچرخه :

حمل و نقل از طریق دوچرخه سواری یکی از روش های رایج برای گردشگران ماجراجویی است که برنامه های سفر های طولانی را برای پیمودن حتی از قاره ای به قاره دیگر دارند و مسافتها طولانی ای را در سفر با دوچرخه شخصی خود می پیمایند . برخی از شرکت ها نیز تور های دوچرخه سواری برگزار می کنند که خود طرافداران خاص خود را دارد و می تواند سفری بسیار جذاب و خاص باشد .

travel with bicycle

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *