موزه شکلات پلیت استانبول

موزه شکلات پلیت ترکیه یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول میباشد. در این موزه، کلکسیون بسیار بزرگی از فرهنگ های اقوام و ملل مختلف را با نشانه ها و ماکت های زیبای شکلاتی معرفی میکند. اکنون با گذشت ۶۵ سال از افتتاح این موزه هنری و تاریخی، افراد بیشتری مجذوب زیبایی‌های آن شده و شاهد بازدید روز افزون گردشگران در این موزه میباشیم.

تاریخچه موزه شکلات استانبول

موزه شکلاتی پلیت استانبول در سال ۱۹۵۷ توسط فردی به نام صلاح الدین عیان که مرد شکلاتی ترکیه نام گرفت تاسیس شد. هدف تاسیس موزه‌ی شکلاتی ترکیه جمع آوری انواع اثر هنری شکلاتی بوده است. در ابتدا صلاح‌الدین عیان که ساخت مجسمه‌های شکلاتی و بناهای مهم تاریخی را با شکلات آغاز کرد؛ شاید نمیادنست که قرار است به موزه تبدیل شود. وی این مجسمه سازی را تا جایی ادامه داد که روزی ‌دید میتواند پروژه شخصی‌ شکلاتی-اش را به یک موزه خوشمزه شکلاتی تبدیل کند.

کارخانه‌ی شکلاتی پلیت Pelit ترکیه

درحقیقت موزه شکلات پلیت ترکیه به کارخانه شکلات سازی معروفی که در کنار این موزه واقع شده است، وابستگی دارد. در سال ۲۰۱۳ با تلاش فراوان صلاح‌الدین، موزه زمینی به مساحت ۵ هکتار را به کارخانه اختصاص داد. این پروژه از سال ۲۰۱۴ آغاز و افتتاح شد و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

دلیل محبوبیت موزه‌ی شکلاتی پلیت نسبت به موزه های شکلاتی دیگر جهان این است که دیگر موزه های شکلاتی بخش عظیم موزه شان را به  معرفی دانه های شکلات، تاریخچه شکلات، انواع شکلات، مراحل تولید شکلات و … اختصاص میدهند. در صورتی که در این موزه همه چیز به جز کف و دیوارها از شکلات است. تصور کنید حتی نقاشی‌های موزائيکی نصب شده روی دیوارها هم از شکلات هستند. و گالری های هنری مانند استانبول قدیم که پر از درختان بلوط، دکان‌ها و خانه‌های شکلاتی است؛ تمام بازدیدکنندگان تور استانبول را به وجد می آورد.

قسمت‌های مختلف موزه شکلات ترکیه

با ورود به موزه شکلات ترکیه آبشارهای شکلاتی را خواهید دید که بوی شکلات را در فضا پراکنده میسازند. با قدم زدن بین این تندیس های شکلاتی و تفس بوی تند شکلات، بازدیدکنندگان را برای خوردن یک تکه شکلات وادار میکند. در این موزه شما ماکت کشتی نوح و حیوانات شکلاتی، خانه‌های شکلاتی و… را خواهید دید. علاوه بر این که میتوانید از طعم انواع شکلات و آبشار شکلاتی بچشید، میتوانید در کارگاه های شکلات سازی نیز شرکت کنید.

سالن اصلی و آبشار شکلات

با ورود به این موزه شکلاتی اولین چیزی که جلب توجه میکند همین آبشار شکلاتی موزه استانبول است. در این مکان یک خانم راهنمای مهربان با لیوان های شکلات گرم (هات چاکلت) از بازدیدکنندگان استقبال میکند. بعد از نوشیدن شکلات داغ گردشگران را به بخش‌های اصلی موزه شکلاتی هدایت می نماید. قبل از اپیدمی کرونا گردشگران میتوانستند انگشت خود را در آبشار شکلات زده و به اصطلاح ناخنک بزنند. در این موزه شما با تاریخ شکلات و انواع کاکائو آشنا خواهید شد و خانه های بزرگ شکلاتی در اندازه واقعی و تندیس افراد مشهور را خواهید یافت. اجازه دست زدن به هیچ ماکت و تندیس شکلاتی را نخواهید داشت.

تالار استانبول شکلاتی

بعد از سالن اصلی و نوشیدن شکلات گرم به تالار ویژه استانبول وارد خواهید شد. در تالار شکلاتی استانبول انواع بناهای تاریخی استانبول همچون، مسجد ایاصوفیه، برج گالاتا، پل بسفر، مسجد سلطان احمد و برج دوشیزه از شکلات ساخته شده قرار دارد.

تالار شکلاتی مولانا

بخش ویژه‌ای از موزه شکلات استانبول به شاعر بلند آوازه‌ی ایرانی، مولانا اختصاص دارد. به دلیل اینکه حضور مولانا در شهر قونیه، ترکیه میباشد، تمام ترک ها این شاعر را یک شخصیت ادبی و تاریخی میدانند. پس در این سالن شکلاتی، تندیس‌های مولانا را در آداب رقص سماع صوفیان خواهید دید.

تالار رهبران شکلاتی

ترکیه تمدن خود را مدیون تلاش رهبرانی همچون آتاتورک، سلطان محمد فاتح موسس امپراتوری عثمانی و عثمان قاضی میباشد. پس این تالار و سالن شکلاتی را به تندیس مردان سرنوشت ساز ترکیه اختصاص داده اند. این تندیس های بزرگ چنان با ظرافت طراحی شده اند که اگر عکس آن را ببینید هرگز فکر نمیکنید که اینها از شکلات ساخته شده اند و خوردنی میباشند.

تالار تمدن‌های شکلاتی

از آنجا که ترکیه از دوران باستان تا امروز تاریخ غنی و تمدن های گوناگونی را به چشم دیده است؛ یکی از این سالنهای شکلاتی موزه  به تالار شکلاتی تمدنها اختصاص یافته است. در این تالار، بناهای باستانی و نقاشی های دیواری تاریخ را یادآوری میکند. در این سالن ماکت‌هایی از تمدن هیتی‌ها، ماکت های امپراطوری ترکیه و ماکت های یونان باستان دیده میشود.

تالار هنرمندان شکلاتی

در تالار شکلاتی هنرمندان موزه شکلات استانبول، تندیس‌های شکلاتی هنرمندان جهان و ترکیه وجود دارد. اوج هنر صلاح‌الدین عیان را در این تالار خواهید دید. تندیس شکلاتی مونالیزا اثر داوینچی، مجسمه‌ی شکلاتی پابلو پیکاسو، مجسمه سالوادور دالی و آثار هنری همچون مربی لاک پشت اثر عثمان حمدی بیگ در این تالار وجود دارد.

در موزه شکلات استانبول میتوانیم چه کارهایی انجام دهیم؟

علاوه بر بازدید از مجسمه‌های منحصر به فرد علاقمندان میتوانند در کافی شاپ اختصاصی هر نوع غذا و کیک شکلاتی سفارش دهند. همچنین میتوانید نحوه پخت انواع شیرینی و کیک شکلاتی به روشهای گوناگون و خاص را از نزدیک آموزش ببینید. در موزه شکلات استانبول مکان اختصاصی برای کودکان نیز وجود دارد که در این کارگاه آموزشی امکان شکلات سازی برای کودکان فراهم است. امکان عکاسی برای گردشگران وجود دارد. گردشگران میتوانند از شکلات های خوشمزه این موزه خریداری کرده و برای دوستان خود سوغات ببرند.

نحوه دسترسی به موزه شکلات استانبول

برای رسیدن به موزه شکلات پلیت استانبول شما میبایستی از ایستگاه M.Zahit Kotku Camii، تاکسی گرفته و مسیر را به طرف غرب در TEM Yanyolu ‌به ۱۵۸۵ Sk / 1678 Sk بروید. به راست بپیچید و ۲۶۰ متر به طرف ۱۵۸۵ Sk ‌/ ۱۶۷۸ Sk بروید. سپس شما کمتر از یک دقیقه پیاده روی مستقیم میتوانید به موزه شکلات برسید.

موزه‌ی شکلاتی پلیت ترکیه کجاست؟

موزه شکلاتی پلیت ترکیه در فاصله ۳۰ کیلومتری میدان تکسیم(مرکز استانبول)، در منطقه‌ اسنیورت استانبول واقع شده است.

زمان بازدید از موزه شکلات پلیت استانبول

موزه پلیت هر روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۷  میزبان بازدیدکنندگان میباشد.

هزینه ورودی به موزه شکلات استانبول

هزینه بلیط موزه شکلات استانبول برای بزرگسالان ۵۰ لیر است در صورتی که کودکان زیر ۵ سال میتوانند رایگان به موزه وارد شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *